Review : Proton Persona Baru Dan Lama


Dilancarkan pada tahun 2007, sejak kemunculannya Persona ini terus menjadi pilihan popular di kalangan rakyat Malaysia sehingga ke hari ini, dan kini model generasi pertama itu telah mencapai usia kitaran bermakna bahawa model gantian kini dilancarkan.

Proton sedar tugas sukar bagi Persona 2016 untuk meneruskan model yang terlaris sebelum ini. Bolehkah model baru Persona ini terus mengangkat nama sebelum ini? Kita lihat apakah yang lebih baik dengan model baru, dan apa yang kita akan terlepas daripada model lama.

Keselamatan: 
Struktur kukuh sama seperti Iriz jelas menunjukkan keupayaan Persona baru ini, dan ASEAN NCAP anggap ini cukup baik untuk penarafan 5-bintang. Semua variasi Persona baru datang standard dengan dwi beg udara, ABS, kawalan kestabilan elektronik dan kenderaan ISOFIX – bererti anda tidak perlu membayar lebih untuk kereta yang lebih selamat.

But Lebih Besar: 
Untuk memilih sedan adalah perlu praktikal pada ruang but, dan ramai akan menghargai Persona baru kerana 510 liter. Untuk meletakkan nombor itu ke dalam perspektif, Preve yang lebih besar menawarkan hanya 508 liter, manakala Persona yang lama hanya memiliki 470 liter.

Pergerakan Kereta: 
Poin utama pada Proton adalah kepuasan membawanya, dan itu adalah salah satu isu utama yang Jurutera berusaha untuk Persona tersebut. Satu penilaian penuh di jalan terbuka menunjukkan bahawa ini adalah sebuah kenderaan yang lebih halus dan baik daripada sebelumnya. Anda boleh mencubanya dan ia terbukti.

Enjin Lebih Cekap: 
Enjin VVT baru ini juga lebih menjimatkan bahan bakar berbanding Campro versi-versi terdahulunya. Sekitar 10-15 peratus penggunaan bahan api lebih pada Persona lama.

Duduk Lebih Selesa: 
Persona yang lama mempunyai saiz kerusi yang singkat di bahagian belakang, sekali gus mengorbankan sokongan paha untuk mewujudkan kesan ruang kaki yang luas. Model baru mempunyai kerusi lebar yang memegang peha. Ini dapat mengelakkan kepenatan bagi perjalanan jarak jauh untuk penumpang belakang.

Apa Yang Kita Akan Kehilangan

Keseimbangan Rekaan:
Sedan dari platform hatchback adalah sering mengalami kesukaran untuk mendapatkan hak dari segi gaya. Persona sebelum ini dilihat rekaan lebih tepat yang diambil daripada komponen Gen.2, berbanding Persona baru yang ia daripada Iriz. Ia adalah juga diperhatikan bahawa Persona baru lebih pendek di keseluruhan panjang, lebar, dan jarak roda, manakala lebih tinggi daripada dahulu.

Stereng Hidraulik: 
peralihan yang tidak dapat dielakkan bagi setiap kereta; Persona yang baru dikemudi stereng elektronik kuasa yang lebih cekap, lebih ekonomi dan lebih mudah dikendalikan.

Suspensi Dan Brake Belakang:
Persona lama ditawarkan sistem suspensi belakang multi-link dan brake disk yang sangat premium. Persona baru menggunakan torsion beam yang lebih kos efektif dengan persediaan brek drum. Walaupun dengan brek drum, Persona baru ini berhenti lebih berkesan daripada Persona dahulu.

Apa yang pasti Persona lama dan baru adalah berbeza segmen, Persona lama dalam segmen C bersama Gen.2, dan kini Persona 2016 diletakkan dalam segmen B bersama Iriz. Justeru beberapa kekurangan terutama saiz, ia adalah kerana segmen yang lebih kecil namun kelebihan yang diwujudkan jauh lebih baik berbanding Persona lama dalam segmen C. Biarpun lebih kecil, keselesaan Persona baru jauh lebih baik berbanding Persona lama. Dengan enjin VVT dan gear CVT memberikan prestasi yang sangat baik, dan gaya pemanduan yang mudah ini mewarisi daripada Iriz, mudah dipandu di dalam bandar dan selesa bergerak jauh.




Share this article :

+ comments + 1 comments

1 Oktober 2016 3:08 PG

Persona baru dan Persona lama.. Pro and contra, vise versa..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
www.azelery.com Info Automotif Tempatan Dan Antarabangsa
Copyright © 2007-2017 azelery.com - All Rights Reserved
Template Created by Shin Chan Published by Azelery
Proudly powered by Blogger